maandag 15 december 2014

Revalidatieweek n°2 + vierde chemoweek

Het is de laatste weken een heen en weer geren van het ene naar het andere ziekenhuis. Eindstation: Gasthuisberg voor de laatste standaard chemoweek. 

Vorige week was mijn tweede revalidatieweek in Pellenberg. Het was een druk programma met een combinatie van krachttraining, looptraining en stabiliteitsoefeningen. Ik heb er ook weer eens met een fiets en auto gereden.

De fiets heeft een beperking voor wij met een onderbeenprothese. Een prothese beperkt de knieflexie tot 90 graden. Bij het fietsen moet je je knie meer dan 90 graden kunnen plooien. Een eerste oplossing is om de prothese langs achteren wat dieper uit te snijden. Maar dit doen ze niet graag in een beginfase want het uitsnijden van de prothese biedt minder verdeling van de druk. Een ander oplossing is het verkorten van de crank en het zadel wat hoger afstellen. Daarbuiten zijn er geen problemen met evenwicht of andere zaken.

Ik zal opnieuw met de auto mogen rijden maar daarvoor moet je eerst een soort van test doen bij het CARA. Zij beslissen of je al dan niet met een auto met versnellingen mag rijden. Normaalgezien mag je met een onderbeenprothese rijden in een auto met versnellingen. Men raadt wel aan om een automaat te kopen want soms ben je je prothese kwijt voor een aantal dagen (Wanneer je prothese stuk is of je hebt last van wondjes). In Pellenberg heb ik eens in een autosimulator gereden en volgens mij zal het geen enkel probleem zijn om te slagen bij het CARA. 

Verder heb ik er nog gewerkt aan mijn gangpatroon. Het stappen zonder hulpmiddelen lukt mij al redelijk goed. Het is toch nog ergens vreemd en onnatuurlijk om te vertrouwen op een kunstbeen maar dat zal wel groeien.

Vandaag zijn we dan de vierde en laatste chemoweek gestart. Allez toch voor dit jaar. Na nieuwjaar volgen er nog 2 * 3 zware weken maar daar denk ik nog even niet aan. 

Ik houd jullie op de hoogte van verdere gebeurtenissen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten