zondag 7 december 2014

Revalidatieweek n°1

Ziezo de eerste week in het revalidatiecentrum van Pellenberg zit er weer op. Maandag heb ik dus voor het eerst kennisgemaakt met mijn nieuwe vriend voor de komende maanden. De rest van de week heb ik leren omgaan met mijn prothese aan de hand van individuele trainingen maar ook in groep wordt er samen geoefend.

Er wordt aandacht besteed aan de algemene conditie, een correcte houding van het lichaam en het leren wandelen met de prothese.

Het is maar een vreemd gevoel wanneer je voor het eerst een prothese aandoet. Je hebt weer de mogelijkheid om met twee benen te leren wandelen maar essentieel is het maar een gebruiksvoorwerp. In de eerste plaats krijg je op bepaalde plaatsen een druk/gevoel die je niet gewoon bent. Je moet kunnen inschatten wat de prothese doet bij een bepaalde handeling. Draaien is bijvoorbeeld moeilijker dan je zou denken. Het is op zich een stug ding waar je geen gevoel in hebt. Het zal een kwestie zijn van gewoon worden en veel oefenen.

In het begin is het ook heel belangrijk dat je jezelf niet overdoet. Dit is een groot gevaar bij een onderbeenprothese want op zich is het vrij makkelijk daarmee overweg te kunnen. Zo krijg je echter wonden/blaren wat pijnlijk is. En de prothese zo voor enkele dagen in de kast opgeborgen kan worden. Je huid moet namelijk de druk, wrijving en het materiaal gewend worden.

Vrijdag heb ik de week afgesloten door 10 min te wandelen zonder krukken op de loopband. Een fijn gevoel om even van die twee verlost te zijn. Vanavond vertrek ik weer om een weekje te oefenen in Pellenberg en dan de week erop de laatste gewone chemoweek in GHB.
Ons Tessa (zes maand)


Een nieuw linkerbeen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten