zondag 2 november 2014

Stamcellen

Mijn excuses dat ik hier al een eindje niet meer gepasseerd ben. Het waren twee nogal chaotische weken. Vorige donderdag moesten we voor de eerste maal langs om te zien of er al stamcellen in de bloedbaan aanwezig waren. Dit was niet het geval dus dat was al een verloren ritje naar Leuven.

Toen moesten we deze maandag opnieuw naar GHB om te kijken hoe het er nu voor stond. Daar zei men dat het de dag erop het perfecte moment zou zijn om stamcellen uit het bloed te filteren. Je moet wel weten dat ze die donderdag en maandag rond acht uur bloed nemen en dan moet je daar vier uur wachten tot men het resultaat weet. We hebben er dus veel tijd verdaan.

Dinsdag kon ik rond negen uur dan eindelijk aan die machine gaan liggen. Ik had 5 000 000 stamcellen per kilogram lichaamsgewicht nodig. Dat is een serieus aantal die de dokters nodig hebben. Na zes uur aan die machine gelegen te hebben had ik er iets minder dan het gewenste aantal, maar het was de moeite niet om de volgende dag nog eens aan die machine te liggen.

Het is in principe het zelfde apparaat die men gebruikt bij donoren van plasma. Alleen werd er bij mij geen plasma afgetapt maar werden de stamcellen eruit gefilterd.

Zo dat was het avontuur van de stamcellen waar zeker nog een vervolg wordt aangegeven.

Verder gaat het eigenlijk vrij goed met mij. Van de chemo heb ik niet veel last meer ondervonden. Mijn haartjes hangen er nog stevig aan. Ze willen niet zo snel lossen gelijk de vorige chemo. Nu ja zoveel te beter. De fantoompijn is fel verbeterd door nieuwe medicatie ( een anti-epilepticum die de bijwerking heeft om zenuwpijn tegen te gaan). Dat is toch een grote opluchting want ik was geen minuut op mijn gemak door die fantoompijn. Nu heb ik wel last aan een spier die constant samentrekt aan mijn stomp. Dus gerust laten ze mij nog niet.

Deze avond vertrekken pa en ik opnieuw richting Leuven om een vers weekje chemo te beginnen. Vorige keer zag ik er echt tegenop omdat ik niet wist hoe goed ik de nieuwe chemo ging verdragen. Nu ben ik al wat geruster na de positieve ervaring van vorige keer. Hopelijk blijft dit zo. Natuurlijk gaat niemand graag om een portie chemo, maar er is nu eenmaal geen andere optie.

Ik hou jullie ditmaal wat sneller op de hoogte. Groeten Stijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten