woensdag 4 mei 2016

Het afscheid

Ik ben de papa van Stijn.

Stijn is thuis rustig ingeslapen op woensdag 27 april.

Na de  laatste consultatie bij de oncologen op 23 maart bleek dat de chemopillen geen effect meer hadden. De tumoren in zijn long en op zijn hoofd waren onstuitbaar.  De pijn onder controle houden was vanaf dan nog het enige doel.
Stijn wilde dit thuis, in zijn gezin, tussen zijn dierbaren.

Aan meteen opgeven dacht hij nog niet. Hij regelde het nodige voor een eventuele euthanasie, hij wilde zeker niet als een plantje eindigen in een ziekenhuis. Hij wilde zelf bepalen wanneer het niet meer waardig was. Zo is geschied.

Hij liet niet na ieder bijkomend ongemak te melden aan de huisarts.
‘Morgen zal het misschien iets beter zijn’ zei hij toen  de morfine-dosis nog maar eens werd aangepast.

Stijn heeft de laatste weken honderden keren afscheid genomen. Je zag het niet aan hem maar je voelde het. Het waren intense weken , vol verdriet,  geluk en pijn.
Ook confronterend voor zijn vrienden en familie die op bezoek kwamen en die niet wisten of er nog een volgende keer kwam….

Een paar dagen voor hij stierf liet hij mij een tekst nalezen die hij nog op zijn blog wilde plaatsen. ‘Overpeinzingen en gedachten’ noemde hij het. ‘Ditmaal eens iets helemaal anders dan een blogpost. Ik schrijf zo snel mogelijk verder’ schrijft hij bovenaan. Het is hem helaas niet meer gelukt dit af te werken.
Zijn laatste tekst zal ook de laatste post van deze blog zijn.
Voor Stijn was deze blog een deel van zijn therapie. We willen daarom iedereen danken die hem volgde en hem een warm hart toedroeg.

We zullen hem missen.

3 opmerkingen:

  1. Soms is er zoveel dat we voelen en zo weinig wat we kunnen zeggen...
    Moge jullie steun vinden bij elkaar.
    Isabelle LL

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128

    BeantwoordenVerwijderen